FREE SHIPPING for orders above €50,- +31 (0)6 4851 1269 WhatsApp ONLY info@organictan.nl

De overgang kondigt, net als de eerste menstruatie, een nieuwe fase in het leven van elke vrouw aan. Waarbij gedurende de puberteit een groot gedeelte van de jonge dames last krijgt van een onregelmatige huid, puistjes en in sommige gevallen zelfs acne, gebeuren tijdens de overgang haast vergelijkbare hormonale veranderingen in onze huid.

De belangrijkste verandering is de verandering in het oestrogeengehalte in ons lichaam. Dit vrouwelijke hormoon speelt een key-rol in onze reproductieve systeem. Het afnemen van oestrogeen zorgt voor veranderingen in ons lichaam en heeft daarmee ook weerslag op onze huid. Door een lager oestrogeen gehalte neemt onder andere de collageen en elastine productie af. Collageen en elastine zijn verantwoordelijk voor de elasticiteit en stevigheid van onze huid. Door afname van deze stoffen wordt onze huid slapper en ontstaan er rimpels.

Tegelijkertijd is de huid minder in staat om vocht vast te houden. Door een daling van vochtbindende moleculen, zogenaamde glycosaminoglycanen (GAG’s), ontstaat er een merkbaar vochtgebrek. De huid wordt droger en de samenhang tussen de verschillende huidlagen vermindert. Meer rimpels zijn hiervan het gevolg. Daarnaast worden er minder nieuwe huidcellen aangemaakt, waardoor de dichtheid van de huid afneemt. In andere woorden; de huid wordt dunner.

Ons gezicht kan ook de gevolgen ondervinden van volumeverlies. Dit is de wijden aan de verminderde productie van adipocyten, vetcellen. Deze adipocyten worden ook wel het matras van onze huid genoemd en zorgen voor opvulling van de huid. Wanneer de productie hiervan afneemt begint onze huid een beetje in te vallen.

Indirect zorgt de afname van het vrouwelijke hormoon oestrogeen ervoor dat het mannelijke hormoon testosteron relatief gezien een hogere concentratie in ons lichaam heeft. Testosteron kan ervoor zorgen dat er ongewenst gezichtshaar begint te groeien, onze poriën vergroten en we puistjes krijgen.

Naast dat we een deel van deze veranderingen ons lichaam moeten accepteren, kunnen we het onszelf zeker gemakkelijker maken door de volgende tips aan te houden voor een mooie huid:

Drink veel!
Ons lichaam heeft minimaal 1,5 a 2 liter water per dag nodig.

Huidverzorging op maat.
Tijdens de menopauze stelt onze huid hogere eisen dan tijdens de puberteit. Het is belangrijk dat je producten kiest met werkstoffen welke goed aansluiten aan de behoefte van je huid. Laat je adviseren door een dermatoloog en let vooral op huidverzorging met de volgende stoffen:
– Pro-xylane; een natuurlijk molecuul welke de stevigheid en vochthuishouding in de huid verbeterd, door de aanmaak van collageen, fibroblasten en glycosamineglycanen (GAG’s) en stimulering van celvernieuwing.
– Proteic GF; stimuleert de natuurlijke groeikracht van de huid en compenseert het tekort van water en vetten in de huid.
– Hyaluronzuur; Hyaloronzuur kan de huid van je gezicht zodanig hydrateren dat de zichtbaarheid van fijne lijntjes en rimpels minder wordt. Hyaluronzuur slurpt als het ware water in de huid en zorgt ervoor dat vocht niet uit de huid kan ontsnappen, waardoor rimpeltjes opgevuld lijken te worden.

eco by sonya super fruit hydrator

Reinigen, reinigen, reinigen!
Onze huid herstelt zich tijdens de slaap. Leer jezelf een ochtend en avondritueel aan, waarbij je de huid extra grondig reinigt om alle invloeden van buitenaf te verwijderen. Talg, vuil, zweet en make-up zijn de grote vijanden van onze huid. Let er daarnaast op dat je je huid niet te veel blootstelt aan heftige temperatuurwisselingen; was je gezicht dus altijd met water op lichaamstemperatuur in tegenstelling tot koud water en douche niet te heet.

Een gezond leven
Een gezond dieet vol essentiële vetzuren zoals vette vis, noten en soja helpt de droge huid in de overgang om gehydrateerd te blijven. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig beweegt, de vuistregel is elke dag een half uur intensief bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe beter je huid wordt voorzien van zuurstof en voedingsstoffen. Dit resulteert in een gezonde huid en een gezonde huid is een mooie huid.

Vermijd boosdoeners
Overmatig zonnebaden zonder de juiste bescherming
Nicotine en nicotinehoudende producten
Stress
Slaapgebrek
Ongezonde voeding
Te veel alcohol
Geraffineerde suikers