+31 (0)6 4851 1269 WhatsApp ONLY info@organictan.nl

Je huid weerspiegelt je gezondheid. Wat wij op onze huid smeren is slechts een klein onderdeel van het krijgen van een mooie huid. Wanneer wij onze huid insmeren met kwalitatieve crèmes, beautybehandelingen ondergaan of serums gebruiken, maar niet de juiste voedingsstoffen binnen krijgen zullen we nooit de mooie huid krijgen waar we zo van dromen. Maar welke voedingsstoffen zijn nu het belangrijkst om een mooi perzikhuidje te krijgen en te houden?

1. Groene groenten
Groene groenten zitten boordevol antioxidanten die huidveroudering tegengaan en werken als detoxer voor je hele lichaam. Boerenkool bevat van alle koolsoorten de grootste concentratie heilzame voedingstoffen. Zo zit het vol vitamine A, vitamine C, vitamine K en mangaan en heeft het, net als spinazie, een hydraterende werking. Daarnaast zitten groene groenten vol Omega-3 vetzuren, welke niet alleen goed zijn voor je huid maar ook voor je hart, hersenen en gewrichten.

2. Appels
‘An apple a day keeps the doctor away’ luidt het gezegde en dat klopt als een bus. In appels zit een stofje genaamd polyfenol, welke helpt beschermen tegen schadelijke UV-straling en ontstekingsremmend werkt. Heb je moeite om appels in je dieet te verwerken? Probeer eens granaatappelpitjes in je havermout te doen voor een gezond ontbijtje! Granaatappelpitjes zijn namelijk, net als appels, ook rijk aan polyfenol.

3. Walnoten
Dat noten een reputatie hebben dikmakers te zijn, omdat ze veel vetten bevatten, is gelukkig een fabeltje. Noten bevatten veel onverzadigde vetten, dit zijn gezonde vetten welke het cholesterolgehalte verlagen en ons langer verzadigd houden. Elke dag een handje noten is dan ook aan te raden! Walnoten zitten vol vitamine B en E, welke vrije radicalen tegengaan die stress en rimpels kunnen veroorzaken. Daarnaast bestaat de walnoot uit omega-3 vetzuren, welke op hun beurt de huid elastisch houden.

4. Citrusvruchten
Vitamine C is een belangrijke bevorderaar voor onze collageenproductie. Collageen zorgt ervoor dat de huid stevig, jong en soepel blijft. Naarmate we ouder worden, vermindert de collageenproductie wat ertoe kan leiden dat de huid gaat hangen en niet stevig aanvoelt. Hierdoor ontstaan fijne rimpeltjes en groeven. Citrusvruchten en tropische vruchten zitten vol vitamine C, dus laad je fruitmand maar vol met sinaasappelen, mandarijnen, ananas en passievrucht!

5. Bessen
Bessen zijn rijk aan antioxidanten, welke op hun beurt de zogenaamde vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen worden gemaakt als bijproduct van stofwisseling en zijn de oorzaak van huidveroudering. Door bessen in ons dieet in te brengen, zorgen we ervoor dat we genoeg antioxidanten binnen krijgen om de vrije radicalen geen vrij spel te geven. Alle bessen zijn goed, dus denk aan rode bessen, blauwe bessen, frambozen, bramen of aardbeien.

6. Wortelen
Vroeger hoorden we al dat wortelen goed voor onze ogen zijn, maar dat ze goed zijn voor onze huid is nieuws! Door de hoge concentratie vitamine A en biotine in wortelen, wordt de aanmaak van nieuwe huidcellen bevordert en de afvoer van oude huidcellen gestimuleerd.

7. Rode bieten
Bieten zijn goed voor alles wat met het bloed te maken heeft, dit komt omdat de zogenaamde homocysteïneniveaus in het bloed door bieten gereguleerd kunnen worden.
Hoe meer homocysteïne in je bloed, hoe hoger de kans op een hartaanval of beroerte. Door het eten van rode bieten wordt het homocysteïneniveau verlaagt en hoe schoner je bloed, hoe schoner je huid!

8. Avocado
Avocado is een fruitsoort welke voor 30% uit gezonde vetten bestaat, wat voor een strakke, gave en gehydrateerde huid zorgt. Daarnaast zit een avocado vol vitamine A, wat helpt bij zuiveren van de huid en de vele aminozuren in de avocado reinigen je huid en bieden bescherming tegen agressieve omgevingsfactoren.

9. Amandelmelk
Het is aangetoond dat dierlijke melkproducten negatief effect hebben de huid. Dit komt omdat dierlijke melkproducten vol hormonen zitten en na inname prikkelen deze hormonen een lichamelijke hormonale reactie waardoor er meer talg wordt geproduceerd en er dus sneller onzuiverheden ontstaan in de huid. Kies hierom voor notenmelk, zoals bijvoorbeeld amandelmelk. In amandelmelk zit koper en mangaan, welke bevorderlijk zijn voor de aanmaak van collageen en mangaan werkt daarnaast goed tegen een rode en geïrriteerde huid.

10. Kruiden
Kruiden zitten over het algemeen boordevol vitaminen en mineralen. Eet daarom voldoende kruiden zoals peterselie, tijm, dille, oregano, basilicum en koriander. Hoe verser, hoe beter! Probeer zoutinname te beperken, je krijgt immers al genoeg zout binnen wanneer je een gezonde en gevarieerde voeding erop na houdt.

Dat water de huid van binnenuit herstelt, is helaas een fabeltje. Daarentegen is het wel belangrijk dat je voldoende water drinkt; droog je uit, dan wordt je huid minder elastisch en wat slapper. Dus als laatste nog genoeg drinken en goed slapen en dan komt dat perzikhuidje wel!